De interne linkstructuur op je website
Een effectieve interne linkstructuur is als een wegennetwerk dat door je website loopt, waarbij elke link een route vormt naar verschillende delen van je website (content). Het is niet alleen een manier om gebruikers te helpen navigeren, maar het heeft ook aanzienlijke voordelen voor je SEO-strategie.
Wat is een interne linkstructuur?
Een interne linkstructuur bestaat uit diverse interne links. Dit zijn hyperlinks die verwijzen naar pagina’s binnen je eigen website. Ze zijn te herkennen aan (vaak) blauw gekleurde, aanklikbare stukjes tekst op een pagina met een streep eronder.
Zowel je bezoekers als Google gebruiken interne links om informatie op je site te vinden.
Interne linkstructuur voor de gebruiksvriendelijkheid van je website
Door een goede interne linkstructuur op te bouwen, kunnen gebruikers gemakkelijk hun weg vinden op je website. Stel jouw bezoeker komt binnen op blog A, in blog A link jij naar blog B, waar ook relevante informatie staat waar de lezer van blog A wellicht interesse in heeft. Dikke kans dat jouw bezoeker dan op de link naar blog B klikt, want daar staat ten slotte ook relevante informatie. Op deze manier vergoot je de betrokkenheid van je bezoeker, houd je hem of haar langer op je website en kun je laten zien dat jij veel kennis in huis hebt, wat mogelijk leidt tot meer conversies.
Interne links voor SEO
Interne links zijn niet alleen handig voor je bezoeker, maar het gebruik er van is ook een manier om zoekmachines te vertellen welke pagina’s op je site belangrijk zijn. De interne linkstructuur van je website helpt zoekmachines begrijpen hoe de pagina’s met elkaar verband houden en welke de meeste waarde hebben.
Zoekmachines volgen interne links om pagina’s op je site te ontdekken. Hoe dieper de interne linkstructuur gaat, hoe groter de kans dat al je pagina’s worden gecrawld en geïndexeerd.
Een interne linkstructuur maken op je website
Gebruik duidelijke, beschrijvende anchor teksten voor je interne links. Een anchor tekst, ook wel anker tekst en linktekst genoemd, is de tekst waarmee een link gekoppeld is. Een anchor tekst is dus altijd klikbaar, omdat het een verwijzing is naar een andere pagina. Zoals ik al eerder noemde zijn anchor teksten vaak onderstreept en zijn ze te herkennen aan hun onderscheidende kleur ten opzichte van de rest van de tekst.
Vermijd termen als “klik hier” en kies in plaats daarvan woorden die het onderwerp van de gelinkte pagina weergeven, zodat het duidelijk is waar een link heen gaat. Google geeft aan dat zoekwoorden in ankerteksten helpen met het navigeren op je website en het begrijpen van waar de pagina over gaat.
Waar plaats je interne links?
De belangrijkste interne links staan in je hoofdmenu, dus je home, aanbod, contact etc. Plaats links tussen de pagina’s, op je pagina van product A kun je bijvoorbeeld een link zetten naar je contactpagina voor als je bezoeker nog vragen heeft.
Ook in je footer komen interne links terug, vaak wordt daar nogmaals gelinkt naar je belangrijkste pagina’s of naar de best gelezen blogartikelen.
Verder kun je kijken naar je blogartikelen, zijn er blogs rondom eenzelfde onderwerp waarin je kunt linken? Een blog over de lekkerste thee kan bijvoorbeeld verwijzen naar een blog over hoe deze thee gemaakt wordt. Verwijs in je blog ook naar aansluitende productpagina’s, dit is niet alleen goed voor je interne linkstructuur, maar ook voor je conversies.
Bij lange artikelen kun je een inhoudsopgave bovenaan de pagina zetten, waarin je dan ook weer interne links kunt zetten naar de betreffende secties van het artikel.
Ga niet overdrijven met het gebruik van interne links
Houd je interne linkstructuur natuurlijk en relevant. Plaats alleen links naar gerelateerde en waardevolle pagina’s die daadwerkelijk iets toevoegen. Het overdreven plaatsen van interne links kan je content rommelig maken en de gebruikerservaring negatief beïnvloeden. Bezoekers kunnen verward raken of het gevoel krijgen dat je ze enkel probeert door te sturen.
Naast dat het niet fijn is voor je bezoekers vind Google het ook niet zo tof als je gaat spammen met links. Je kunt dan ook een hogere spamscore krijgen, wat je vindbaarheid niet ten goede komt.
Dus, interne links zijn super belangrijk voor je bezoeker, om je conversies te stimuleren en om je SEO scoren omhoog te krijgen.
Gerelateerd blogartikel: Hoe komt mijn website hoger in google?
Meer leren over SEO? Volg dan mijn SEO cursus!
Recente reacties